Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Nedenfor vil du finne de vanligste spørsmålene vårt kundesenter mottar, og tilhørende svar på dem. Klikk på plusstegnet på den spørsmålskategorien du ønsker. For kontakt med kundesenteret, klikk her

Forhåndsbestilling på lufthavn

 

Nedenfor er de vanligste spørsmål og svar om Online Booking. Flere spørsmål og svar kan du finne under "Hjelp & FAQ" på bookingsiden til din lufthavn (lokalisert øverst på bookingsiden til den enkelte lufthavn). Nederst til venstre på denne siden (blått felt) kan du klikke på ønsket lufthavn for å komme til bookingsiden. Husk å bestille på riktig lufthavn J

Hvordan bestiller jeg?

Gå inn på linken, velg dato og tidspunkt for innkjøring og utkjøring (husk å bestille tilstrekkelig parkeringstid i forhold til flytidene begge veier). Velg deretter det parkeringsområdet du ønsker å stå på. Tilslutt legger du inn dine detaljer og betalingsinformasjon. Du vil både på skjermen og på e-post motta en bekreftelse på bestillingen. 

Hvordan parkerer jeg med en forhåndsbestilling?

I din e-postbekreftelse er det en QR-kode som du må påse at du har med deg på reisen. Denne er din innkjøringsbillett, og du vil ikke komme inn på p-området uten. QR-koden scannes i innkjøringen og du vil motta en utkjøringsbillett for hjemreisen. Instruksjoner står i e-post bekreftelsen. Les disse nøye og følg instruksjonene. 

Mistet bestillingsbekreftelse QR kode

Hvis du har mistet bestillingsbekreftelsen med QR-kode kan du gå inn på bookingsiden og sende den til deg selv på nytt. Gå inn på "Mine reservasjoner" og logg deg på, og klikk på knappen "send bekreftelse på nytt". 

Hvor tett opptil reisen kan jeg bestille?

For de aller fleste parkeringsproduktene våre må du bestille senest 24 timer før parkeringen skal starte. Det vil tidvis være korttidsparkering tilgjengelig på kortere varsel. Dersom du er for sent ute til å bestille parkering for din reise vil du få en feilmelding på bookingsiden som forteller deg nettopp dette.

Jeg er for sent ute med min bestilling - hva gjør jeg?

Hvis det er mindre enn 24 timer til du skal reise, kan du forsøke å bestille for å se om vi har et korttidsprodukt tilgjengelig. Hvis ikke, anbefaler vi at du kjører til lufthavnen og parkerer uten å ha forhåndsbestilt. Det er stort sett alltid ledig plass -men kanskje ikke på akkurat det området du kunne tenke deg. Vær tidligere ute med bestilling på ditt favorittområde neste gang.

Kan jeg avbestille/kansellere min booking?

Ja, du kan avbestille bookingen inntil 24 timer før den starter. Er det kortere enn 24 timer til bookingen starter kan den ikke avbestilles. Du kan avbestille/kansellere selv ved å gå inn på "Mine reservasjoner" på bookingsiden. Du vil motta en e-post som bekrefter kanselleringen og en refundering av beløpet innen max 7 dager. 

Kan jeg gjøre endringer på min booking?

Ja, du kan gjøre endringer i din booking inntil 24 timer før den starter. Du kan gjøre endringer selv ved å gå inn på "Mine reservasjoner" på bookingsiden. Bestiller du mer parkering eller parkering på et dyrere område vil du bli bedt om å betale et mellomlegg. Bestiller du mindre parkering eller på et billigere område vil du få refundert et mellomlegg. Du vil motta en e-post som bekrefter endringen du har gjort. Eventuell refundering av mellomlegg gjøres innen max 7 dager.

Hva gjør jeg hvis jeg blir forsinket til parkeringstiden jeg har bestilt?

Dersom inn- eller utkjøringstidspunktet endrer seg fra det du har bestilt, kan den ekstra p-tiden/mellomlegget betales direkte i bomautomaten i utkjøringen med kort. Følg instruksjoner på displayet. Dette gjelder uavhengig av årsaken til at du er forsinket. Det er satt et rimelig slingringsmonn på dette, så om du bare er litt forsinket er ikke dette noe problem. 

Bookingpriser

Prisene for booking (online priser) er dynamiske og kapasitetsstyrt (litt som flybilletter). Online prisene er som oftest lavere enn priser for ordinær parkering (parkering uten booking). Online priser er regnet ut i hele døgn. For ordinære priser kan du se på lufthavnsidene på denne nettsiden. 

Antall ledige plasser for booking

Antall ledige plasser til booking er dynamisk og kapasitetsstyrt. Dersom det er fullt for booking, betyr ikke dette at det er fullt på parkeringsområdet - kun for antall plasser som er satt av til booking. Hvis du er usikker, ta kontakt med EuroPark på lufthavnen. Du finner kontaktinfo på lufthavnsidene på denne nettsiden.

Leie av plass og kjøp av parkering på nett (ikke lufthavn)

 

Jeg vil gjerne leie en plass over lengre tid av dere (kontraktsparkering), hvordan går jeg frem?

Kontakt vår hyggelige salgsavdeling på e-post eller telefon for en uforpliktende prat. De vil kunne fortelle deg om det er ledige plasser til leie på stedet du ønsker, foreslå et alternativt sted eller sette deg opp på venteliste dersom du ønsker dette og det er fullt.

For å komme i kontakt med vår salgsavdeling, ring 22 05 75 00 eller send en e-post

Du kan også søke på parkering i nærheten av deg på forsiden av våre internettsider under "Car Park Finder". Skriv inn f.eks by, og du vil kunne se parkeringsområdene i et listeformat ("list view") eller i kart ("map view"). 

Hva er minimumstiden for leie av plass (kontraktsparkering)?

Ulike parkeringsområder kan ha forskjellig minimumstid. På noen områder kan det være 3 måneder, på andre 1 måned. Det finnes ofte også andre mer korttidsrettede produkter, f.eks månedskort og ukeskort. Kontakt salgsavdelingen som beskrevet ovenfor for en prat om ditt behov. 

Hvordan finner jeg parkeringsplassen som er nærmest der jeg jobber/bor?

Du kan kontakte salgsavdelingen som nevnt ovenfor, eller foreta et søk på forsiden av våre internettsider under "Car Park Finder". 

Jeg har fått kontrollavgift selv om jeg leier plass, hva gjør jeg?

Alle klager må være skriftlige og sendes til kundesenteret (klikk for e-post). Du kan også registrere klagen på www.kontrollavgift.no, dersom du heller ønsker det. 

Jeg vil gjerne si opp plassen min, hva må jeg gjøre?

Alle oppsigelser må være skriftlige. Send kundenummeret ditt i en e-post til salgsavdelingen med når du ønsker å si opp plassen (se kontaktdetaljer i det øverste spørsmålet). Din kontrakt inneholder vilkårene for oppsigelsen din. 

Om jeg mister abonnementskortet mitt, hva gjør jeg?

Ta kontakt med salgsavdelingen så vil vi hjelpe deg videre med en erstatning for kortet (se kontaktdetaljer i det øverste spørsmålet).

Følger abonnementskortet registreringsnummeret til bilen min, eller kan jeg bytte bil?

Så lenge du har gyldig abonnementskort i frontruten på førersiden av bilen, spiller det ingen rolle hvilken bil du bruker. 

Kontrollavgift (parkeringsbot)

 

Jeg ønsker å klage på en kontrollavgift, hvordan gjør jeg dette?

Alle klager på kontrollavgift må sendes skriftlig til saksbehandling. Du kan sende inn klage på www.kontrollavgift.no. Jeg har mistet min kontrollavgift, hvordan får jeg betalingsinformasjonen slik at jeg kan betale den?

Send en e-post til kundesenteret (klikk her for e-post) med informasjon om hvilken dato kontrollavgiften ble ilagt samt registreringsnummeret på bilen.

Jeg ønsker å prate med en saksbehandler.

Du kan ringe oss mellom klokken 10-14 på hverdager på tlf 22 05 75 00. Gjelder det klagen ønsker vi alt skriftlig da det må legges ved saken din. Ring oss gjerne dersom det er andre spørsmål du vil ha svar på. 

Hvor lang tid må jeg vente på svar?

Normalt vil du måtta svar på klagen innen 3 uker. Dersom det er ferieavvikling kan det ta opp til 6 uker.

Må jeg betale kontrollavgiften før jeg har fått svar på klagen min?

Du behøver ikke betale før du har fått svar. Saken står i bero mens den er under behandling. 

Oppmerkingen på bakken syntes ikke

 

Hvordan parkerer jeg når oppmerkingen på bakken ikke synes?

Vi bor i Norge, og det er en kjennsgjerning at oppmerkingen på bakken kan være vanskelig å se når det er snø på vinteren. Når det er snø på bakken, kan heller ikke parkeringsvakten kontrollere dette. Da er det viktig er at man parkerer slik at flest biler får plass og ikke er til hinder for inn- eller utkjørsel. Dette er en sak basert på skjønn, men handler om å ta mest mulig hensyn.

Noen steder er det skiltede parkeringsanvisninger, hvis dette er tilfellet må man parkere innenfor de skiltede anvisningene. 

Parkering med kjøretøy av mindre/større størrelse (MC, tilhenger, bobil, etc..)

 

Om jeg har stor bil (f.eks bobil, flyttebil eller liknende), er det mulig å parkere over to plasser hvis de oppmerkede plasser er smale?

Ja, du kan parkere over to plasser, men husk betaling for to billetter og plasser dem godt synlig i frontruten på førersiden. Du må betale for antall plasser benyttet.

Jeg skal parkere bil med henger, hvordan kan jeg stå og hva betaler jeg?

Du må ha både bil og henger innenfor oppmerkede plasser. Husk betaling for to billetter og plasser dem godt synlig i frontruten på førersiden. Du må betale for antall plasser benyttet. Du kan f.eks skrive ”henger” (og hengerens reg nr) på den ene billetten hvis du ikke har to plasser etter hverandre/ved siden av hverandre og hengeren sitter fast i bilen.

Jeg kjører MC/moped, må jeg betale på EuroPark sine plasser?

Om du velger å benytte en oppmerket plass må du betale på vanlig måte. Ring oss med informasjonen på din billett, samt registreringsnummeret på kjøretøyet (tlf 22 05 75 00). Hvis du ønsker å parkere gratis, må du stå utenfor de oppmerkede feltene på ett sted som ikke er til hinder for øvrige bilister eller nødutganger. Dette kan være en gråsone, så pass på å være helt sikker på at parkeringen din ikke er til sjenanse for andre. Det kan medføre kontrollavgift, og kan dermed være en risiko og ta. Er du usikker, kontakt oss. 

Feil på parkeringsautomat

 

Hvis det er feil på parkeringsautomaten, hva gjør jeg?

Du må ringe oss så vi får hjulpet deg (tlf 22 05 75 00). Vi har muligheten til å hjelpe deg med å sjekke automaten og hjelpe deg med å betale. Du har muligheten til å betale på tlf via faktura eller trekk av betalingskort.

Hva trenger jeg av informasjon når jeg ringer inn?

Alle våre plasser har avdelingsnummer, og på alle våre automater finnes et automatnummer. Dette står under prisinformasjonen på automaten. Dette trenger vi for å lettere registrere hvor du står og loggføre på riktig sted (avdeling). Dette gjelder også registreringsnummeret på bilen din (så p-vaktene og terminalen de bruker gjenkjenner bilnummeret ditt).

Om automaten ikke leser kortet jeg ønsker å betale med, hvilke andre muligheter har jeg?

Du kan prøve å tørke av magnetstripen på kortet ditt. Du kan også trykke rød knapp to ganger for å restarte automaten. Om du fortsatt får meldingen ”lesefeil” eller ”ta kortet”, kontakt oss på tlf 22 05 75 00 før du går fra plassen. Da kan vi kan hjelpe deg videre med betaling samt registrere feilen.

Mistet parkeringsbillett

 

Jeg har parkert på et parkeringsområde med bomanlegg og mistet billetten jeg trakk da jeg kjørte inn. Hva gjør jeg?

På våre bomannlegg er det intercom på alle våre automater. Trykk på knappen for å kontakte oss og forklar dette. Da vil vi kunne lage en ny billett på døgnprisen på anlegget du står parkert på.

 

 

 

Kvittering for parkeringen

 

Jeg ønsker kvittering for parkeringen min, hvordan går jeg frem?

EuroPark tilbyr E-kvittering på disse nettsidene. Dette er en tjeneste som er spesielt godt egnet for de som benytter reiseregning. Ved å registrere kredittkortet ditt vil du automatisk motta en kvittering på e-post etter hver parkering. Du kan registrere flere kort på din brukerkonto, og kan enkelt holde oversikt over alle transaksjoner som er gjort de siste 6 mnd.

Dette gjelder ikke for parkering på flyplassene Torp Sandefjord, Bergen Flesland, Stavanger Sola eller Trondheim Værnes.

For kvittering på lufthavnene Flesland, Værnes, Torp eller Sola:

Ved betaling med kredittkort er det pr. i dag dessverre ikke mulig å automatisk motta kvitteringer på e-post (E-kvittering) fra alle lufthavner driftet av EuroPark (med unntak av Gardermoen). Vi er behjelpelig med å hente fram kvittering:

Send oss en e-post med når du parkerte, de siste seks siffer i kortnummeret ditt (på forsiden av kortet) samt de siste seks siffer i kontonummeret ditt til kundesenteret (klikk for e-post). Skriv også hvilken flyplass det gjelder.

Avslutte parkeringen selv om det er tid igjen på billetten

 

Hvis jeg skal reise fra parkeringsplassen tidligere enn jeg trodde, kan jeg avslutte parkeringen?

En del av våre betalingsautomater har en funksjon som gjør at du kan trekke kortet når du kommer, legge på parkeringstid og når du kommer tilbake kan du trekke kortet en gang til. Slik vil parkeringstiden avsluttes, selv om du har valgt mer p-tid enn du trenger. Sjekk om dette er mulig på automaten, det skal stå beskrevet der: ”trekk kortet ved avreise”

Hvis jeg har parkeringstid igjen på min billett, kan jeg parkere på et annet parkeringsområde med den samme billetten?

Nei, dessverre. Forsøk heller løsningen ovenfor hvis den tilbys på automaten, eller forsøk betaling med mobil (f.eks EasyPark). Det finnes også ulike parkeringskort man kan kjøpe for å kunne parkere på flere parkeringsområder. 

Parkering for forflytningshemmede (HC parkering)

 

Jeg har fått utstedt bevis for forflytningshemmede (HC bevis). Kan jeg stå gratis parkert hos EuroPark?

Europark er et privat parkeringsselskap. Det er ikke gratis å parkere for forflytningshemmede med mindre det står særskilt tydelig oppgitt på stedet.

Hvis det er gratis å parkere for forflytningshemmede på plassen, trenger jeg fortsatt HC beviset synlig i bilen?

Hvis det er gratis mot å trekke billett og legge den i frontruten, gjelder dette også kjøretøy med HC bevis. Både HC bevis og gratis-billett må være synlig i ruten om ikke annet er oppgitt på stedet.

Generelt om HC bevis

Ettersom HC merkede parkeringsplasser er reservert til biler med HC bevis, må man alltid ha dette godt synlig, uansett hvilke øvrige regler som måtte gjelde på parkeringsområdet.