Nedenfor vil du finne seksjoner med faner som viser svar på ofte stilte spørsmål (FAQ) fra vårt kundesenter. 

Hvis du ikke finner det du er på jakt etter kan du kontakte kundesenteret her

Spørsmålene er kategorisert i seksjoner så du lett kan finne det du trenger. Scroll ned til den seksjonen du trenger og klikk på aktuelt faneblad:

  • Seksjon 1: Online Booking på lufthavn
  • Seksjon 2: Parkeringsbilletter, betaling og p-automat
  • Seksjon 3: Parkeringsreglement

For kontrollsanksjoner (parkeringsbøter) klikk her for egen side.

1: Online Booking på Lufthavner

Om Online Booking

Her vil du finne svar på de vanligste spørsmålene om forhåndsbooking på lufthavner. 

  • På forsiden av denne nettsiden finnes det flere linker til booking. For eksempel vil du ved å klikke på boksen "Lufthavn Booking" få en rullegardinsliste som tar deg til bookingsiden for den lufthavnen du ønsker.
  • Hvis du ønsker å lese mer om den aktuelle lufthavnen, søk på den ved å klikke øverst i menyen på "Parkering Lufthavn". Der finnes også link til bookingen dersom lufthavnen tilbyr dette. 

 

Vilkår & betingelser

  • Inne på nettsiden for booking finnes lett tilgjengelig link til Vilkår og betingelser. Vi ber om at disse leses før kjøp gjøres. Når man gjør et kjøp må man huke av for at disse vilkår er lest og forstått.

Videre i fanene her vil vi gjennomgå de vanligste henvendelsene vi får i oppsummert versjon. Vi ber deg likevel lese nevnte vilkår. 

Hvordan forhåndsbestille (booke) parkering?

Gå inn på nevnte link, velg dato og tidspunkt for innkjøring og utkjøring (husk å bestille tilstrekkelig parkeringstid i forhold til flytidene begge veier). Velg deretter det parkeringsområdet du ønsker å stå på. Tilslutt legger du inn dine detaljer og betalingsinformasjon. Du vil både på skjermen og på e-post motta en bekreftelse på bestillingen. Se også fane for "booking bekreftelse"

 

Hvordan parkerer man med en forhåndsbestilling?

Du må huske å ta med deg din bookingbekreftelse når du reiser til lufthavnen. Denne er din billett til området. Du kan skrive den ut eller ha den på mailen på mobilen. 

Hvis bekreftelsen din inneholder en QR-kode skal denne scannes i innkjøringen slik som vist på bekreftelsen. Da vil du motta din utkjøringsbillett for hjemreisen. Instruksjoner står i e-post bekreftelsen. Les disse nøye og følg instruksjonene. 

 

Hvor tett opptil reisen kan jeg bestille (tidsfrist for booking)?

For de aller fleste parkeringsproduktene våre må du bestille 5 timer før parkeringen skal starte. Dette vil være beskrevet på hver "produktfirkant" inne i bookingløsningen.

  • Det kan også være produkter som man må være tidligere ute for å få bestilt (f.eks 24 timer før)
  • Eller som man kan bestille tettere opp til avreise

Når du søker i kalenderen vil det som er ledig komme opp. Er du "for tett på innkjøringstidspunktet" når du booker, kan det være vi ikke har noen produkter som passer til å forhåndsbestille. Da kan du kjøre til lufthavnen uten bestilling. 

 

Jeg er for sent ute med bestilling - hva gjør jeg?

  • Hvis du er for sent ute (se over i forhold til tidsfrister) anbefaler vi at du kjører til lufthavnen og parkerer uten å ha forhåndsbestilt. Det er stort sett alltid ledig plass -men kanskje ikke på akkurat det området du kunne tenke deg. Vær tidligere ute med bestilling på ditt favorittområde neste gang.

Om booking bekreftelsen

Booking bekreftelsen er ditt bevis og kvittering på din forhåndsbestilling. Ta godt vare på denne. Husk å ta med deg bekreftelsen når du reiser til lufthavnen. 

  • Enten som en utskrift
  • Eller på e-post på mobiltelefonen

Dersom du har glemt å ta med deg bekreftelsen og velger å parkere på vanlig måte er det ingen automatikk i at du får refundert din booking i etterkant. Se på bekreftelsen som et parkeringsbevis.  

 

Jeg har mistet eller ikke mottatt bestillingsbekreftelse og/eller QR kode

Hvis du har mistet bestillingsbekreftelsen kan du gå inn på bookingsiden, logge deg på og lete den opp selv. Der kan du også sende den til deg selv på nytt. 

Kontakt eventuelt vårt kundesenter for hjelp. Se øverst på denne siden for kontaktinfo. Sjekk ditt spam-filter (søplepost) før du kontakter kundesenteret i det fall den ligger der. 

Kan jeg avbestille/kansellere min booking?

Ja, du kan avbestille bookingen inntil 24 timer før den starter. Er det kortere enn 24 timer til bookingen starter kan den ikke avbestilles. Dette gjelder selv om bookingen bestilles tettere opp til avreise enn 24 timer. 

Du kan avbestille/kansellere selv ved å logge deg inn på bookingsiden. Refundering av beløpet gjøres automatisk til det betalingskortet som ble benyttet når parkeringen ble kjøpt. 


Kan jeg gjøre endringer i min booking?

Ja, du kan gjøre endringer i din booking inntil 24 timer før den starter, på samme måte som kansellering. Du kan gjøre endringer selv ved å logge deg inn på bookingsiden.

  • Bestiller du mer parkering eller parkering på et dyrere område vil du bli bedt om å betale et mellomlegg.
  • Bestiller du mindre parkering eller på et billigere område vil du få refundert et mellomlegg.

Eventuell refundering av beløpet gjøres automatisk til det betalingskortet som ble benyttet når parkeringen ble kjøpt. 


Hva gjør jeg hvis parkeringstiden blir annerledes enn først bestillt?

Hvis du står lengre parkert enn først bestillt: Dersom du parkerer lenger enn du først har bestillt (for eksempel hvis flyet er forsinket), kan den ekstra p-tiden/mellomlegget betales i parkeringsautomaten når du kjører ut fra parkeringsområdet. Utkjøringsbilletten du mottok i innkjøringen regner ut den ekstra tiden. Merk at denne "overtidsbetalingen" gjelder uavhengig av årsaken til at du er forsinket. Det er satt et rimelig slingringsmonn på dette, så om du bare er litt forsinket er ikke dette noe problem. Betaling på overtid gis ikke til samme pris som bestilt i booking. Den starter å regne fra første minutt da overtiden starter til normal takst på parkeringsområdet. Dersom du er i tvil om hvor lenge du skal bestille for, anbefaler vi derfor å bestille litt ekstra tid på forhånd, med mindre det er snakk om en time. 


Hvis du står kortere parkert enn først bestillt:
Dersom du parkerer kortere tid i forhold til det du har bestilt, kan du reise fra stedet uten å gjøre noe. Dette gjelder uavhengig av årsaken til at du ikke bruker opp all parkeringstiden. Når man kjøper en forhåndsbestilling har vi planlagt logistikkmessig å holde av en plass til deg i hele perioden. Dette betyr at om du reiser tidligere hjem enn bestillt/planlagt gis det ingen rett til eventuell refusjon for den ubenyttede parkeringstiden. Man kan heller ikke endre eller kansellere en reservasjon som er påstartet, dette må gjøres 24 timer før parkeringen starter (se fane for endring og kansellering).  

Om prisene og produktene i bookingen

Prisene for booking (online priser) er ofte dynamiske og kapasitetsstyrt i motsetning til de normale parkeringstakstene som man får når man ikke booker. Litt som flybilletter eller hotellrom.

Online prisene er gjerne lavere enn priser for ordinær drop-inn parkering (parkering uten booking), og det er da ofte gitte kriterier som gjør at denne lavere prisen oppnås. For eksempel at man er tidlig ute med bestillingen og at man ikke kan endre eller kansellere den tettere enn 24 timer på parkeringens start.

Når man søker i kalenderen på bookingsiden vil man bli eksponert for den gjeldende prisen, som man aksepterer dersom man gjennomfører forhåndsbestilligen. 

For priser på ordinær parkering/drop-inn, finn flyplassen din via forsiden på "parkering lufthavn" i toppmenyen eller gå til www.avinor.no. 

  

Antall ledige plasser for booking

Antall ledige plasser til booking er dynamisk og kapasitetsstyrt. Dersom det er fullt for booking, betyr ikke dette nødvendigvis at det er fullt på parkeringsområdet - kun for antall plasser som er satt av til booking. Hvis du er usikker, ta kontakt med vårt kundesenter. Se kontaktinfo på toppen av denne siden. 

2: Billetter, betaling og p-automat

Parkeringsbilletter, betaling og Leie av parkering

I denne seksjonen finner du informasjon om: 

  • hva man gjør hvis det er feil på betalingsautoamten
  • hva du trenger av informasjon når du kontakter oss
  • hva du gjør hvis du ikke får betalt
  • hvordan du avslutter parkeringen hvis du reiser tidligere enn du trodde
  • hvis du har mer parkeringstid igjen på billetten

Klikk på fanebladene for å lese mer. 

Jeg har parkeringstid igjen på billetten. Kan jeg parkere på et annet parkeringsområde med samme billett?

Nei, dessverre. Forsøk heller løsningen under hvis den tilbys på automaten, eller forsøk betaling med mobil (f.eks EasyPark).

 

Kan jeg avlutte parkeringen hvis jeg reiser fra plassen tidligere enn jeg trodde?

En del av våre betalingsautomater har en funksjon som gjør at du kan trekke kortet når du kommer, legge på parkeringstid og når du kommer tilbake kan du trekke kortet en gang til. Slik vil parkeringstiden avsluttes, selv om du har valgt mer p-tid enn du trenger. Sjekk om dette er mulig på automaten, det skal stå beskrevet der: ”trekk kortet ved avreise”. 

Hva gjør jeg hvis det er feil på automaten?

Du må ringe kundesenteret vårt  så vi får hjulpet deg. Se kontaktinfo øverst på denne siden. Vi har muligheten til å hjelpe deg med å sjekke automaten og hjelpe deg med å betale. Du har muligheten til å betale på tlf via faktura eller trekk av betalingskort.

 

Hva trenger jeg av informasjon når jeg ringer inn?

Alle våre plasser har avdelingsnummer, og på alle våre automater finnes et automatnummer. Dette står under prisinformasjonen på automaten. Dette trenger vi for å lettere registrere hvor du står og loggføre på riktig sted (avdeling). Dette gjelder også registreringsnummeret på bilen din (slik at p-vaktene og terminalen de bruker gjenkjenner bilnummeret ditt).

 

Hvis automaten ikke leser kortet mitt, hva gjør jeg?

Du kan prøve å tørke av magnetstripen på kortet ditt. Du kan også trykke rød knapp to ganger for å restarte automaten. Om du fortsatt får meldingen ”lesefeil” eller ”ta kortet”, kontakt kundesenteret før du går fra plassen. Da kan vi kan hjelpe deg videre med betaling samt registrere feilen. Kontaktinfo finnes øverst på denne siden. 

På våre bomannlegg er det intercom på alle våre automater. Trykk på knappen for å kontakte oss og forklar dette. Da vil vi kunne lage en ny billett på døgnprisen på anlegget du står parkert på.

Leie av Parkering = Kontraktsparkering

Vi har en egen side med spørsmål og svar for Leie av Parkering.

Klikk her for å gå til spørsmål og svar for Leie Parkering

Vi har også en egen side hvor du kan lese mer om Leie av parkering generelt. 

Klikk her for å lese mer om Leie av parkering generelt. 

Mistet kvittering

Det kan være vi kan være behjelpelige med å finne din kvittering. Send oss en e-post med når du parkerte, de siste seks siffer i kortnummeret ditt (på forsiden av kortet) samt de siste seks siffer i kontonummeret ditt til kundesenteret.

Skriv også hvilket parkeringsområde eller flyplass det gjelder.

Det er ikke garantert at vi kan klare å finne din kvittering, men vi ser på saken og gjør det vi kan. 

Kontaktinfoen til kundsesenteret finmer du ved å klikke på linken øverst på denne siden. 

3: Parkeringsregler

Om ulike parkeringsregler

I denne seksjonen finnes spørsmål og svar i forhold til ulike parkeringsregler. 

  • Skal du for eksempel parkere med en bobil eller med henger (store kjøretøy)?
  • Eller skal du parkere med en motorsykkel (små kjøretøy)
  • Hvordan skal man forholde seg til oppmerkingen på bakken?
  • Hva gjør man ved parkering på plasser reservert for bevegelseshemmende (HC)?

Forøvrig henviser vi til de juridiske skilter på hvert enkelt parkeringsområde. Disse bestemmelsene for privat parkering er de offisielle bestemmelsene i henhold til parkeringsforskriften og gjelder parkering på alle private parkeringsområder, ikke bare hos Apcoa Europark. 

Oppmerking av parkeringsplassene

Vi bor i Norge, og det er en kjennsgjerning at oppmerkingen på bakken kan være vanskelig å se når det er snø på vinteren.

Når det er snø på bakken, kan heller ikke parkeringsvakten kontrollere dette. Da er det viktig er at man parkerer slik at flest biler får plass og ikke er til hinder for inn- eller utkjørsel. Dette er en sak basert på skjønn, men handler om å ta mest mulig hensyn.

Noen steder er det skiltede parkeringsanvisninger, hvis dette er tilfellet må man parkere innenfor de skiltede anvisningene.

Parkering med et stort kjøretøy (bobil, flyttebil eller liknende)

Er det mulig å parkere over to plasser?

  • Ja, du kan parkere over to plasser, men husk betaling for to billetter og plasser dem godt synlig i frontruten på førersiden. Du må betale for antall plasser benyttet.

Jeg skal parkere med henger. Hva gjør jeg?

Du må ha både bil og henger innenfor oppmerkede plasser. Dette betyr gjerne, som ovenfor, to plasser. 

Husk betaling for to billetter og plasser begge bilettene godt synlig i frontruten på førersiden. Du må betale for antall plasser benyttet. Du kan f.eks skrive ”henger” (og hengerens reg nr) på den ene billetten hvis du ikke har to plasser etter hverandre/ved siden av hverandre og hengeren sitter fast i bilen.

Jeg kjører moped/MC. Må jeg betale?

Ja, dersom du kjører MC/moped må du betale på vanlig måte. Det er likt for alle kjøretøy. Dersom du har spørsmål, kontakt vårt kundesenter, du finner kontaktinformasjonen ved å klikke på linken øverst på denne siden.

Jeg har et utstedt parkeingsbevis for forflytningshemmede (HC-bevis). Kan jeg stå gratis?

Europark er et privat parkeringsselskap. Det er ikke gratis å parkere for forflytningshemmede med mindre det står særskilt tydelig oppgitt på stedet.

 

Hvis det er gratis å parkere for forflytningshemmede på plassen, trenger jeg HC-beviset synlig i bilen?

Hvis det er gratis mot å trekke billett og legge den i frontruten, gjelder dette også kjøretøy med HC bevis. Både HC bevis og gratis-billett må være synlig i ruten om ikke annet er oppgitt på stedet.

 

Generelt om HC-bevis

Ettersom HC merkede parkeringsplasser er reservert til biler med HC bevis, må man alltid ha dette godt synlig, uansett hvilke øvrige regler som måtte gjelde på parkeringsområdet.