APCOA Nyheter

Gratulerer Byporten!

about-apcoa/press-news/latest-news/article/gratulerer-byporten/

Gratulerer til Byporten med ANPR lansering!

Hvis du går på Google maps og søker etter "Oslo sentrum", er det store muligheter for at pin'en havner rett ved Byporten. Byporten P-hus er et populært parkeringsområde lokalisert midt i sentrum, rett i nærheten av kontorer, kjøpesenter, hotell og alle de andre fasilitetetene man vanligvis finner i bysentrum. På Byporten P-hus har vi nå lansert et komplekst ANPR anlegg (Automatisk Nummerskilt Gjenkjenning), som leverer både korttids-, kontrakts-, ansatte- og hotellparkering. 

 

Korttidsparkering

Den optimale måten for korttidskunden er å slippe å hente billett og legge i ruten, og heller kjøre direkte inn og parkere, forlate bilen og betale rett før utkjøring. Eller ikke betale, som mange av dem antagelig foretrekker. Begge er mulig på Byporten nå. 

Systemet vårt vet når kunden kjørte inn på parkeringsområdet. Derfor behøver man ikke besøke betalingsautomaten før rett før avreise. Med mindre man har lastet ned og registrert seg i appen vår, selvsagt. Da vil alt skje automatisk. 

Hvis kunden glemmer å betale, "glemmer å betale" (i gåseøyne av en grunn), eller ganske enkelt overtrekker kortet ved kjøp av 5 par designerbukser på shoppingsenteret, kan han gjennomføre en etterbetaling på nettsidene. Alternativt kan han også vente til en faktura mottas. Man kan altså ikke få kontrollsaksjon på grunn av manglende betaling på Byporten (men man må fortsatt overholde reglene i forhold til reserverte plasser for f.eks. bevegelseshemmede). 

 

Integrert løsning for Hotellgjester

Byporten er tilknyttet et hotell. Ved ankomst betaler hotellgjesten for parkeringen i hotellresepsjonen. Da hvitelistes gjesten i vårt system i perioden. Hun kan kjøre ut og inn så mange ganger hun ønsker under oppholdet. 

 

Integrert kontraktsparkering

Kontraktsparkering og ansatteparkering tillater de som parkerer ofte på Byporten å hviteliste kjøretøyene sine i systemet vårt. Disse kundene vil oppleve en helt sømløs og berøringsfri parkering. De kan kjøre inn og ut av anlegget så ofte de ønsker og bli automatisk trukket fra konto med avtalt beløp. Kontraktene inngås på våre nettsider. 

 

Med vårt ANPR system er alle kundekategorier ivaretatt på Byporten!

Les mer

Gratulerer Tromsø Lufthavn!

about-apcoa/press-news/latest-news/article/gratulerer-tromsoe-lufthavn/

Gratulerer til Tromsø Lufthavn med ANPR lansering!

Vi har trykket på start-knappen på vårt CPMS (Car park Management System) som benytter ANPR (Automatisk Nummerskilt Gjenkjenning) på Tromsø Lufthavn. Etter litt intensiv forskning, tror vi at dette er det nordligste ANPR anlegget i verden akkurat nå. Det ligger ca. 590 kilometer nord for polarsirkelen. 

Vi ser frem til å levere smart parkering for de reisende som parkerer ved lufthavnen. Les mer om hva de vil oppleve her. Det blir en liten bit av parkeringsfremtiden, og vi vil være tilstede for dem 24/7/365. 

Happy parking, Tromsø Lufthavn!

Les mer om ANPR i vår blogg ved å klikke her.  

Les mer

Europark inngår strategisk og langsiktig samarbeid med Arvato Financial Solutions

about-apcoa/press-news/latest-news/article/europark-inngaar-strategisk-og-langsiktig-samarbeid-med-arvato-financial-solutions/

Avtalen inkluderer administrasjon og kjøp av kontrollavgifter, klagebehandling, reskontrohåndtering, inkasso og kjøp av dagens inkassoportefølje. I tillegg overtar Arvato flere ansatte fra Europark-konsernet.

Arvato og EuroPark inngår et samarbeid på lengre sikt for å sikre kontinuitet og vekst.

«Vi er svært fornøyde med å ha inngått et strategisk samarbeid med Europark. Arvato skal levere smidige og innovative tjenester og effektive prosesser med høy kvalitet som vil bidra til å skape merverdi og vekst for Europark. At vi samtidig overtar dyktige ansatte fra Europark, som kjenner forretningskritiske tjenester og prosesser fra innsiden, gjør at vi har alle forutsetninger for et langsiktig og godt samarbeid. Denne avtalen er av stor betydning for vår vekststrategi og våre målsetninger, hvor vi satser betydelig innenfor parkering.» sier Karl Otto Aam, Country Manager i Arvato Norge. «Med denne avtalen blir Arvato en ledende leverandør av Business Process Outsourcing (BPO) - tjenester for parkeringsbransjen i Norge.»

 «Avtalen med Arvato gir oss i større grad anledning til å fokusere på vår kjernevirksomhet» sier Heidrun Fredriksen, Økonomi Direktør for EuroPark Norge. «Et samarbeid med Arvato som er ledende innenfor fakturahåndtering og inkasso i Europa gjør det enklere for oss å følge opp klagebehandlingen på brudd på parkeringsbestemmelser og inndrivelse av kontrollavgifter på en effektiv måte. Vi har valgt Arvato på grunn av deres omfattende erfaring i parkeringsbransjen.»

EuroPark er den største aktøren innen parkering i Norge og er eiet av APCOA Parking Holdings GmbH. APCOA Parking er den ledende europeiske operatør av parkeringsanlegg. Konsernet tilbyr et komplett tjenestespekter for eiere av parkeringsanlegg. Konsernet forvalter i dag rundt 1,3 millioner parkeringsplasser på over 7.500 steder i 12 land. Det europeiske hovedkontoret er lokalisert i Stuttgart. Tjenester som tilbys er drift av parkeringsanlegg og park& control, inkassotjenester, sikkerhet og samarbeid innenfor markedssegmentene flyplasser, parkering på åpne plasser, messer og arrangementer, kjøpesentre, hotell, sykehus og gateparkering.

Arvato Financial Solutions er en global leverandør av finansielle tjenester, og del av det tyske Bertelsmannkonsernet. Selskapet leverer profesjonelle outsourcingtjenester (Finance BPO) som fokuserer på kontantstrømmen i alle faser av kundens livssyklus – fra risikostyring til fakturering, salg av fordringer og inkasso. Selskapet har rundt 7000 medarbeidere i 22 land. Arvato håndterer rundt 10 000 kunder, noe som gjør de til Europas tredje største leverandør av integrerte finansielle tjenester.

Les mer

Ny toppledelse styrer APCOA inn i videre vekstfase

about-apcoa/press-news/latest-news/article/ny-toppledelse-styrer-apcoa-inn-i-videre-vekstfase/

Philippe Op de Beeck tiltrer som CEO 4. april 2016

Steffen Bätjer tiltrer som CFO 1. mars 2016

Tidligere CEO Ralf Bender støtter APCOA som seniorrådgiver

APCOA Parking Group, Europas ledende parkeringsleverandør, har utnevnt Philippe Op de Beeck (54) som ny CEO. I tillegg har Steffen Bätjer (46) blitt utnevnt som CFO fra og med 1. mars 2016.

Op de Beeck tiltrer 4. april og bringer med seg 25 års erfaring fra europeiske og globale selskaper. Han kommer fra det internasjonale cateringselskapet Compass Group og rollen som konsernsjef for Asia Pacific. Før dette hadde han to år i en tilsvarende rolle for Europaregionen. Tidligere var Op de Beeck EMEA president i Gategroup som selger tjenester til flyselskaper. Han var også visepresident i automatiseringsprodusenten Swisslog. Han har hatt ledende roller i Renault Credit International, Axus International, Hertz Rent a Car og Unilever. Op de Beeck har bred erfaring med å lede selskaper i tjenestesektoren. Ved å fremheve det fulle potensialet i produktene har hans resultater gjentatte ganger vist lønnsom vekst i forretningsmodeller som drives av kontraktsnæringsvirksomhet. 

Bätjer kommer fra den globale og ledende energi leverandøren TECHEM etter å ha tilbrakt over seks år som CFO der. Før hans tid i TECHEM, hadde han ledende finansstillinger i WestLB og Universal Music. Han startet sin karriere hos konsulentselskapet McKinsley & Co. Bätjers erfaring fra kontraktsnæringsvirksomheter, supplert med en sterk kommersiell, strategisk og analytisk kompetanse, er perfekt egnet for å bistå APCOA med å levere sin strategiske vekstplan.

Nick Buckles, styreleder i APCOA, sier: "Vi er glade for å ønske Philippe Op de Beeck og Steffen Bätjer velkommen til APCOA. Philippe har vist de evner som kreves for å drive eksepsjonelle resultater. Han skaper strategisk klarhet, kommersialisering og kundefokus i tillegg til en disiplinert utførelse. Steffen viser dokumenterte resultater fra å levere utmerkede drift og forretningstransformasjoner i kontraktsvirksomheter. Vi tror at deres samlede erfaring fra ledende tjenesteleverandører og kontraktsnæringsorganisasjoner vil sikre at APCOA fortsetter å være europeisk industrileder, og sikre levering av våre strategiske mål."

Philippe Op de Beeck forteller: "Jeg er glad for å begynne i APCOA som CEO og bidra med min erfaring til å styrke selskapet ytterligere. Virksomheten er godt posisjonert for å fange opp nye muligheter, og jeg er overbevist om at vi har team og ressurser til å få et større fotfeste i våre kjerneeuropeiske markeder. Jeg ser frem til å jobbe med APCOA teamet og ta selskapet til neste steg i utviklingen."

Buckles legger til: "Vi takker avtrappende CEO Ralf Bender og CFO Nicolas Reinhart for deres viktige roller og deres bidrag til å opprettholde stabil plattform og sterke resultater som APCOA har sett i løpet av det siste året. Vi er takknemlige for at Ralf vil forbli involvert som en seniorrådgiver i APCOA, og at selskapet vil fortsette å dra nytte av hans erfaring. Nicolas vil forbli i selskapet frem til slutten av mars, noe som sikrer oss en jevn overlevering til den nye ledergruppen."

Ralf Bender sier: "Etter en vellykket rekapitalisering av APCOA i 2014 og fullføringen av den operasjonelle turnarounden i fjor, overlever jeg en solid plattform klar for videre vekst til Philippe Op de Beeck. Etter å ha navigert selskapet de siste fem og et halvt årene, er jeg nå klar til å møte nye entreprenørutfordringer. Samtidig er jeg glad for å kunne fortsette i APCOA og støtte selskapet som seniorrådgiver i tiden fremover."

Siden restruktureringen i 2014, har APCOA hatt solid vekst i omsetning, lønnsomhet og kontantstrøm. I 2015 økte EBITDA med ca. 7% til ca. 59 millioner euro, mens EBIT økte med 20% til mer enn 35 millioner euro. Ved utgangen av 2015 hadde selskapet en sunn kontantbeholdning på mer enn 50 millioner euro.

Les mer