Nedenfor er de vanligste spørsmål og svar om Online Booking.

På forsiden av denne nettsiden kan du klikke på Parkering på flyplass/lufthavn. Der kommer en rullegardinsliste som tar deg til sidene for Online Booking. Hvis du ønsker å lese mer om den aktuelle lufthavnen, søk på den ved å klikke på firkanten "finn parkering". Her er også linker til bookingen. 

Les også Vilkår og betingelser på nettsidene for forhåndsbestilling. 

Hvordan forhåndsbestille (booke) parkering?

Gå inn på linken, velg dato og tidspunkt for innkjøring og utkjøring (husk å bestille tilstrekkelig parkeringstid i forhold til flytidene begge veier). Velg deretter det parkeringsområdet du ønsker å stå på. Tilslutt legger du inn dine detaljer og betalingsinformasjon. Du vil både på skjermen og på e-post motta en bekreftelse på bestillingen. 

Gå inn på linken til den lufthavnen du ønsker å bestille på. Velg dato og tidspunkt for innkjøring og utkjøring (husk å bestille tilstrekkelig parkeringstid i forhold til flytidene begge veier). Velg deretter det parkeringsområdet du ønsker å stå på. Tilslutt legger du inn dine detaljer og betalingsinformasjon. Du vil både på skjermen og på e-post motta en bekreftelse på bestillingen. 

Hvordan parkere med en forhåndsbestilling?

I din e-postbekreftelse er det en QR-kode som du må påse at du har med deg på reisen. Denne er din innkjøringsbillett, og du vil ikke komme inn på p-området uten. QR-koden scannes i innkjøringen og du vil motta en utkjøringsbillett for hjemreisen. Instruksjoner står i e-post bekreftelsen. Les disse nøye og følg instruksjonene. 

Jeg har mistet/ikke mottatt bestillingsbekreftelse eller QR kode

Hvis du har mistet bestillingsbekreftelsen med QR-kode kan du gå inn på bookingsiden og sende den til deg selv på nytt. Gå inn på "Mine reservasjoner" og logg deg på, og klikk på knappen "send bekreftelse på nytt". Kontakt eventuelt vårt kundesenter for hjelp. 

Hvor tett opptil reisen kan jeg bestille (tidsfrist for booking)?

For de aller fleste parkeringsproduktene våre må du bestille et sted mellom 4-24 timer før parkeringen skal starte. Dette vil være beskrevet på hvert "produkt". Når du søker i kalenderen vil det som er ledig komme opp. Dersom du er for sent ute til å bestille parkering for din reise vil du få en feilmelding på bookingsiden som forteller deg nettopp dette. Enkelte "parkeringsprodukter" og spesielle tilbud kan det kreves bestilling i god tid for å kjøpe. Andre tilbud kan ha mindre tidsfrist. 

Jeg er for sent ute med bestilling - hva gjør jeg?

Hvis du er for sent ute (se over i forhold til tidsfrister) anbefaler vi at du kjører til lufthavnen og parkerer uten å ha forhåndsbestilt. Det er stort sett alltid ledig plass -men kanskje ikke på akkurat det området du kunne tenke deg. Vær tidligere ute med bestilling på ditt favorittområde neste gang.

Kan jeg avbestille/kansellere min booking?

Ja, du kan avbestille bookingen inntil 24 timer før den starter. Er det kortere enn 24 timer til bookingen starter kan den ikke avbestilles. Du kan avbestille/kansellere selv ved å gå inn på "Min side" på bookingsiden. Du vil motta en e-post som bekrefter kanselleringen. Refundering av beløpet gjøres automatisk til det betalingskortet som ble benyttet når parkeringen ble kjøpt. 

Kan jeg gjøre endringer i min booking?

Ja, du kan gjøre endringer i din booking inntil 24 timer før den starter. Du kan gjøre endringer selv ved å gå inn på "Min side" på bookingsiden. Bestiller du mer parkering eller parkering på et dyrere område vil du bli bedt om å betale et mellomlegg. Bestiller du mindre parkering eller på et billigere område vil du få refundert et mellomlegg. Du vil motta en e-post som bekrefter endringen du har gjort. Eventuell refundering av beløpet gjøres automatisk til det betalingskortet som ble benyttet når parkeringen ble kjøpt. 

Hva gjør jeg hvis parkeringstiden blir annerledes enn først bestillt?

Hvis du står lenger parkert enn først bestillt: Dersom du parkerer lenger enn du først har bestillt (for eksempel hvis flyet er forsinket), kan den ekstra p-tiden/mellomlegget betales direkte i bomautomaten i utkjøringen med kort. Parkeringsautomaten regner ut dette mellomlegget og vil be deg betale det før du reiser. Følg instruksjoner på displayet. Dette gjelder uavhengig av årsaken til at du er forsinket. Det er satt et rimelig slingringsmonn på dette, så om du bare er litt forsinket er ikke dette noe problem. 

Hvis du står kortere parkert enn først bestillt: Dersom du parkerer kortere tid i forhold til det du har bestilt, kan du reise fra stedet uten å gjøre noe. Dette gjelder uavhengig av årsaken til at du ikke bruker opp all parkeringstiden. Man kjøper en forhåndsbestilling og således har vi planlagt å holde av en plass til deg i hele perioden. Å reise tidligere hjem enn bestillt/planlagt gir ingen rett til refusjon for ubenyttet parkeringstid. Man kan heller ikke endre eller kansellere en reservasjon som er påstartet. 

Om prisene og produktene i bookingen

Prisene for booking (online priser) er dynamiske og kapasitetsstyrt (litt som flybilletter). Online prisene kan være lavere enn priser for ordinær drop-inn parkering (parkering uten booking). Når man søker i kalenderen på bookingsiden vil man bli eksponert for den gjeldende prisen. For priser på ordinær parkering/drop-inn, søk på flyplassen din via forsiden på "finn parkering" eller gå til www.avinor.no. 

 

Antall ledige plasser for booking

Antall ledige plasser til booking er dynamisk og kapasitetsstyrt. Dersom det er fullt for booking, betyr ikke dette nødvendigvis at det er fullt på parkeringsområdet - kun for antall plasser som er satt av til booking. Hvis du er usikker, ta kontakt med vårt kundesenter. 

Se egen liste for ofte stilte spørsmål (FAQ) for Leie av Parkering (kontraktsparkering) her: 

Gå til FAQ for Leie Parkering

 

 

Jeg ønsker å klage på en kontrollsanksjon. Hvordan går jeg frem? 

Alle klager på kontrollsanksjon (parkeringsbot) må sendes skriftlig til saksbehandling. Du kan sende inn klage på www.kontrollavgift.no

 

Jeg har mistet min kontrollsanksjon, hvordan får jeg betalingsinformasjonen slik at jeg kan betale den?

Kontakt oss med informasjon om hvilken dato kontrollavgiften ble ilagt samt registreringsnummeret på bilen.

 

 

Jeg ønsker å snakke med en saksbehandler

Du kan ringe oss mellom klokken 10-14 på hverdager på tlf 22 05 75 00. Gjelder det klagen ønsker vi alt skriftlig da det må legges ved saken din. Ring oss gjerne dersom det er andre spørsmål du vil ha svar på. 

 

Hvor lang tid må jeg vente på svar

Normalt vil du måtta svar på klagen innen 3 uker. Dersom det er ferieavvikling kan det ta opp til 6 uker.

 

Må jeg betale kontrollsanksjonen før jeg får svar på klagen min?

Du behøver ikke betale før du har fått svar. Saken står i bero mens den er under behandling. 

 

Mer om kontrollsanksjoner

Les mer om kontrollsanksjoner her. 

Vi bor i Norge, og det er en kjennsgjerning at oppmerkingen på bakken kan være vanskelig å se når det er snø på vinteren. Når det er snø på bakken, kan heller ikke parkeringsvakten kontrollere dette. Da er det viktig er at man parkerer slik at flest biler får plass og ikke er til hinder for inn- eller utkjørsel. Dette er en sak basert på skjønn, men handler om å ta mest mulig hensyn.

Noen steder er det skiltede parkeringsanvisninger, hvis dette er tilfellet må man parkere innenfor de skiltede anvisningene.

Jeg har et ekstra stort kjøretøy (bobil, flyttebil eller liknende). Er det mulig å parkere over to plasser?

Ja, du kan parkere over to plasser, men husk betaling for to billetter og plasser dem godt synlig i frontruten på førersiden. Du må betale for antall plasser benyttet.

 

Jeg skal parkere med henger. Hva gjør jeg?

Du må ha både bil og henger innenfor oppmerkede plasser. Husk betaling for to billetter og plasser dem godt synlig i frontruten på førersiden. Du må betale for antall plasser benyttet. Du kan f.eks skrive ”henger” (og hengerens reg nr) på den ene billetten hvis du ikke har to plasser etter hverandre/ved siden av hverandre og hengeren sitter fast i bilen.

 

Jeg kjører moped/MC. Må jeg betale?

Ja, dersom du kjører MC/moped må du betale på vanlig måte. Det er likt for alle kjøretøy. Dersom du har spørsmål, kontakt oss på tlf 22 05 75 00.

Hva gjør jeg hvis det er feil på automaten?

Du må ringe oss så vi får hjulpet deg (tlf 22 05 75 00). Vi har muligheten til å hjelpe deg med å sjekke automaten og hjelpe deg med å betale. Du har muligheten til å betale på tlf via faktura eller trekk av betalingskort.

Hva trenger jeg av informasjon når jeg ringer inn?

Alle våre plasser har avdelingsnummer, og på alle våre automater finnes et automatnummer. Dette står under prisinformasjonen på automaten. Dette trenger vi for å lettere registrere hvor du står og loggføre på riktig sted (avdeling). Dette gjelder også registreringsnummeret på bilen din (så p-vaktene og terminalen de bruker gjenkjenner bilnummeret ditt).

Hvis automaten ikke leser kortet mitt, hva gjør jeg?

Du kan prøve å tørke av magnetstripen på kortet ditt. Du kan også trykke rød knapp to ganger for å restarte automaten. Om du fortsatt får meldingen ”lesefeil” eller ”ta kortet”, kontakt oss på tlf 22 05 75 00 før du går fra plassen. Da kan vi kan hjelpe deg videre med betaling samt registrere feilen.

På våre bomannlegg er det intercom på alle våre automater. Trykk på knappen for å kontakte oss og forklar dette. Da vil vi kunne lage en ny billett på døgnprisen på anlegget du står parkert på.

Det kan være vi kan være behjelpelige med å finne din kvittering. Send oss en e-post med når du parkerte, de siste seks siffer i kortnummeret ditt (på forsiden av kortet) samt de siste seks siffer i kontonummeret ditt til kundesenteret. Skriv også hvilken flyplass det gjelder.

Kan jeg avlutte parkeringen hvis jeg reiser fra plassen tidligere enn jeg trodde?

En del av våre betalingsautomater har en funksjon som gjør at du kan trekke kortet når du kommer, legge på parkeringstid og når du kommer tilbake kan du trekke kortet en gang til. Slik vil parkeringstiden avsluttes, selv om du har valgt mer p-tid enn du trenger. Sjekk om dette er mulig på automaten, det skal stå beskrevet der: ”trekk kortet ved avreise”

Jeg har parkeringstid igjen på billetten. Kan jeg parkere på et annet parkeringsområde med samme billett?

Nei, dessverre. Forsøk heller løsningen ovenfor hvis den tilbys på automaten, eller forsøk betaling med mobil (f.eks EasyPark). Det finnes også ulike parkeringskort man kan kjøpe for å kunne parkere på flere parkeringsområder. 

Jeg har et utstedt parkeingsbevis for forflytningahemmede (HC-bevis). Kan jeg stå gratis?

Europark er et privat parkeringsselskap. Det er ikke gratis å parkere for forflytningshemmede med mindre det står særskilt tydelig oppgitt på stedet.

Hvis det er gratis å parkere for forflytningshemmede på plassen, trenger jeg HC-beviset synlig i bilen?

Hvis det er gratis mot å trekke billett og legge den i frontruten, gjelder dette også kjøretøy med HC bevis. Både HC bevis og gratis-billett må være synlig i ruten om ikke annet er oppgitt på stedet.

Generelt om HC-bevis

Ettersom HC merkede parkeringsplasser er reservert til biler med HC bevis, må man alltid ha dette godt synlig, uansett hvilke øvrige regler som måtte gjelde på parkeringsområdet. 

Kontakt oss

Hvis du ikke finner svar på det du lurer på, vennligst kontakt vårt kundesenter: 

Kontakt oss